حاملگی خارج از رحم – کورتاژ

حاملگی خارج رحمی:

زمانیکه نطفه لقاح یافته جای دیگری غیر از درودن رحم جایگزین شود، بارداری نابجا یا خارج از رحم اتفاق می افتد. حدود 50 درصد حاملگی ها به اینصورت پایان می یابند. از نظر آماری‌ حدود ۱ از هر ۱۰۰ حاملگی‌ در خارج‌ از رحم‌ رخ‌ می‌دهد. هیچ راهی برای جابجایی محل تخم و انتقال و کاشتن آن در رحم وجود ندارد بنابراین تنها راه درمان پایان دادن  حاملگی است. اگر بارداری خارج رحمی در زمان مناسب  تشخیص داده نشود و مورد درمان قرار نگیرد، با رشد سلولی و بزرگ شدن جنین احتمال پارگی لوله های رحمی وجود دارد. این واقعه با درد شدید و خونریزی همراه است و یک اورژانس پزشکی محسوب می شود. متاسفانه در چنین حالتی آسیب جدی یا از دست دادن کامل لوله رحمی اتفاق می افتد. در این شرایط اگر درمان سریع مقدور نباشد خونریزی شدید داخلی حتی منجر به مرگ نیز خواهد شد.

چه افرادی ریسک حاملگی خارج رحم را دارند؟

• بارداری بعد از بستن لوله ها (یکجراحی برای جلوگیری از باردرای دائم)
  • سابقه بارداری خارج رحمی در بارداری قبلی
  • بارداری با وجود داشتن IUD
  • اسیب دیدگی لوله ها در اثر ابتلا به عفونت های درمان نشده قبل
  • سن بالای  مادر دربارداری

درمان بارداری خارج رحم

درمان بارداری خارج رحم :

درمان به زمان تشخیص و اینکه تشخیص چقدر قطعی باشد و همچنین به اندازه جنین و روشهای  در دسترس بستگی دارد و هدف پزشک خارج کردن جنین و حفظ توانایی باروری است. در صورتی که افزایش سن بارداری و سایز جنین منجر به آسیب جدی در ناحیه شده و یا خونریزی زیاد  شده باشد بهترین روش جراحی با بیهوشی و باز کردن شکم است تا جنین و کلیه نسوج آسیب دیده خارج شود. ممکن است در شرایطی بتوان لوله رحم را ترمیم کرد اما گاهی لازم است کل یک لوله خارج شود و این مساله روی توانایی باروری در آینده تاثیرگذار خواهد بود. دوره نقاهت در جراحی شکمی حدود 6 هفته خواهد بود. کلید تشخیص زود هنگام، توجه به علائم و رابطه مناسب بین شما و پزشک و بحث در مورد وجود هر نوع علامت و شدت آن است.

کورتاژ :

در این روش جراحی جدار داخلی رحم به صورت یک لایه تراشیده میشود این کار بوسیله ابزاری به نام کورت انجام میشود.

یک عمل جراحی کوچک وساده  است که برای تراشیدن یک لایه  بافت  درون رحم انجام می شود. عمل کورتاژ در مطب پزشک یا مرکز جراحی قابل انجام است و توسط متخصص زنان و زایمان انجام می شود.در هنگام عمل کورتاژ، دهانه رحم (سرویکس) متسع شده و ابزار کوچکی به نام کورت در داخل آن قرار می گیرد.

سرویکس بخشی از دستگاه تناسلی زنان است که رحم را به قسمت فوقانی واژن متصل می نماید و معمولا به طور طبیعی، فقط در هنگام زایمان باز می شود کورتاژ دارای دو نوع تشخیصی و درمانی میباشد. برای جلوگیری   ازعفونت یا خونریزی شدید، از عمل کورتاژ درمانی جنین برای خارج کردن بافت های جفت موجود در رحم، در حین سقط جنین و یا بعد از آن استفاده می شود.

به کورتاژ درمانی، کورتاژ تخلیه ای نیز گفته می شود؛ کورتاژ تشخیصی با هدف نمونه برداری ازاندومتر رحم برای تشخیص علل خونریزی غیر طبیعی خانمها انجام می شود .کورتاژ تشخیصی در اتاق عمل و طی یک بیهوشی سبک ده دقیقه ای انجام می شود . در کورتاژ تشخیصی با یک وسیله که از دهانه رحم وارد رحم می شود ، سلولهای سطحی اندومتر خراشیده شده و جهت بررسی پاتولوژی ارسال می گردد

مراقبتهای بعد کورتاژ:

احتمال دارد کمردرد یا گرفتگی هایی شبیه به دردهای قاعدگی داشته باشید و در چند روز اول لخته های خون کوچکی از واژن ممکن است خارج شود.

ممکن است تا چند هفته بعد از عمل خونریزی خفیف واژینال داشته  باشید

می توانید در عرض 1 یا 2 روز بعد  فعالیت های عادی خود بازگردید.

هر فرد با سرعت متفاوتی بهبود می یابد.

مایعات فراوان بنوشید (مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد که این کار را نکنید).

داروهای ضد درد را دقیقا طبق دستور مصرف کنید

اگر پزشک آنتی بیوتیک تجویز کرده است، آن ها را مطابق دستور مصرف کنید. فقط به این دلیل که احساس بهتری دارید مصرف آن ها را قطع نکنید. شما باید دوره کامل آنتی بیوتیک را مصرف کنید.

در صورتی که  آسپرین یا رقیق‌کننده‌های خون دیگری مصرف می‌کنید، از پزشک خود بپرسید که چه زمانی مصرف مجدد آن را شروع کنید. مطمئن شوید که دقیقاً متوجه شده اید که پزشک شما چه می خواهد انجام دهید.

زمانی که احساس خستگی می کنید استراحت کنید. خواب کافی به بهبودی شما کمک می کند

ارتباط از طریق واتساپ